Vedlejší věty předmětné a doplňkové
Věty předmětné a doplňkové se často pletou. Pojďme si udělat přehled toho, co platí pro oba druhy a v čem se od sebe liší. Odlišnosti jsou v tabulce vytučněny.
Co vyjadřuje? |
předmět ke slovesu/přídavnému jménu z věty řídící |
bližší informaci o ději, který se týká jména ve větě řídící |
Jak se ptáme? |
Pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu |
V jaké situaci? + sloveso a jméno z věty řídící. |
Časté spojovací výrazy |
kdo, co, že, aby, kdy, kam |
jak, že, aby |
Co nám pomůže ji poznat? |
Jméno, kterého se týká děj, se nachází ve větě vedlejší. (Viděl, jak Lenka přichází.) |
Jméno, kterého se týká děj, se nachází ve větě řídící. (Viděl Lenku, jak přichází.) |
Příklady |
Kočka zpozorovala, jak myš vylezla z díry. (Koho, co kočka zpozorovala?) |
Kočka zpozorovala myš, jak vylezla z díry. (Za jaké situace kočka zpozorovala myš?) |
|
Slyšeli, že Karel vykládá podivné věci o své sousedce. (Koho, co slyšeli?) |
Slyšeli Karla, že vykládá podivné věci o své sousedce. (Za jaké situace slyšeli Karla?) |
|
Nedopustím, aby tam Iva šla sama. (Koho, co nedopustím?) |
Nenechám Ivu, aby tam šla sama. (Za jaké situace Ivu nenechám?) |
Co z toho plyne?
- Vedlejší věta předmětná i doplňková často následují po slovesech vnímání ve větě řídící (vidět, slyšet, všimnout si, cítit atd.). Nelze tedy automaticky říct, že slovesa vnímání jsou vodítkem pro rozpoznání věty doplňkové.
- Je důležité si všímat pozice jména, kterého se týká děj věty vedlejší. Pokud se jedná o vedlejší větu doplňkovou, bude jméno obsaženo ve větě řídící.
Zavřít