Slova zakončená na -icí a -ící – 3. třída

BUG
Zkopírovat kód tématu
Zkopírovat krátkou adresu (umime.to/BUG)
Ukázat QR kód

umime.to/BUG


Stáhnout QR kód

Správné rozlišování délky i/í dělá problémy především u přídavných jmen zakončených na ‑icí/‑ící. Rozlišujeme je následovně:

  • Krátce (‑icí) píšeme, pokud chceme vyjádřit účel podstatného jména.

    • Ptáme se: K čemu se používá? K čemu slouží?
    • Příklady: žehlicí prkno (používá se na žehlení), kropicí konev (slouží ke kropení).
  • Dlouze (‑ící) píšeme, pokud chceme vyjádřit děj nebo průběh činnosti.

    • Ptáme se: Co dělá právě teď?
    • Příklady: maminka žehlící prádlo (Co dělá teď maminka? Žehlí.), zahradník kropící záhony (Co dělá právě teď zahradník? Kropí záhony.).
  • Ve spojení s živými bytostmi obvykle používáme dlouhou variantu ‑ící, protože o člověku těžko řekneme, že se používá za nějakým účelem.

    • Příklady: velící důstojník, řídící pracovník.

Pomůcka: Pokud váháte, zda se jedná o vyjádření účelu, nebo o průběh činnosti, můžete si pomoci jiným přídavným jménem, které má tvary pro vyjádření účelu a průběhu činnosti odlišné.

Příklad: školicí středisko

Značí slovo školicí účel, nebo průběh děje?

Podobný význam jako školicí má slovo vzdělávací: jde tedy o školicí (vzdělávací) středisko, nebo o školící (vzdělávající) středisko? → Vzdělávací středisko dává smysl, proto napíšeme školicí středisko (vyjádření jeho účelu).

Souhrn mi pomohl
Souhrn mi nepomohl
Pro toto téma (a případně zvolený ročník) není dostupné žádné procvičování.
NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence