Věty podmětné a předmětné se často pletou. Pojďme si udělat přehled toho, co platí pro oba druhy a v čem se od sebe liší. Odlišnosti jsou v tabulce vytučněny.
Vedlejší věta podmětná | Vedlejší věta předmětná | |
---|---|---|
Co vyjadřuje? | podmět věty řídící | předmět ke slovesu/přídavnému jménu z věty řídící |
Jak se ptáme? | Kdo, co? + věta řídící | Pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu: bez koho, čeho? ke komu, čemu? vidím koho, co? o kom, o čem? s kým, čím? |
Časté spojovací výrazy | kdo, co, že, aby, kdy, kam | kdo, co, že, aby, kdy, kam |
Co nám pomůže ji poznat? | Věta řídící nemá podmět – můžeme si místo něj dosadit neosobní ono/to | Věta řídící má vždy podmět, i když někdy je nevyjádřený. |
Příklady | Doneslo se mi, že vyrážíte do Norska. (Kdo, co se mi doneslo?) | Dozvěděl jsem se, že vyrážíte do Norska. (Koho, co jsem se dozvěděl?) |
Ví se, kdo to udělal? (Kdo, co se ví?) | Víte, kdo to udělal? (Koho, co víte?) | |
Aby se to stihlo, to je teď pro nás nejdůležitější. (Kdo, co je teď pro nás nejdůležitější?) | Aby se to stihlo, to teď považujeme za nejdůležitější. (Koho, co teď považujeme za nejdůležitější?) |
Co z toho plyne?
- Spojovací výraz nám v rozhodování nepomůže.
- Důležité je zeptat se správnou pádovou otázkou. Na větu předmětnou se totiž nikdy nemůžeme zeptat „kdo, co?“.
Krok po kroku
Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.
Vedlejší věty podmětné a předmětné (střední)
zadání: 20
Typicky zabere: 8 min